Ook zal het zogenoemde ‘Webcare team’ in maart worden uitgebreid. KPN moest de
webmail van twee miljoen klanten afgelopen vrijdag en zaterdag uit voorzorg
uit de lucht halen.

KPN geeft toe dat het onderhoud aan de eigen internetsystemen niet steeds
optimaal is geweest. ,,Daar trekken we lessen uit om de dienstverlening voor
onze klanten beter en veiliger te maken”, zei de directeur van de
Nederlandse KPN-activiteiten Joost Farwerck.

,,We spelen in op de wens van klanten om duidelijkheid te krijgen waar zij
klachten en mogelijke schade kunnen melden”, zei topman Eelco Blok.

Excuses
Telecombedrijf KPN biedt ,,twee miljoen maal excuses” aan voor het
uitschakelen van de KPN-mail op vrijdag en zaterdag. Dat doet de onderneming
in advertenties in onder meer De Telegraaf en het Financieele Dagblad.

KPN is zich er naar eigen zeggen van bewust dat de gebeurtenissen van de
afgelopen dagen tot overlast hebben geleid. ,,Wij vragen niet om uw begrip,
maar vinden het wel belangrijk om te zeggen dat we op de eerste plaats aan
de veiligheid van uw gegevens hebben gedacht”, aldus KPN.

Reputatieschade
Het is volgens analisten nog niet duidelijk wat de hackaanval en het
uitschakelen van de KPN-mail vorige week voor financiële gevolgen zullen
hebben voor KPN. ,,Het helpt in ieder geval niet voor je reputatie'', zei
Jeffrey Vonk van ING.

,,Het lijkt alsof KPN nooit wat goed kan doen. Daar moeten ze mee leren leven.
Het is nu de vraag hoe ze hier op in moeten spelen om de onvrede weg te
halen. Dat doen ze nu redelijk'', zei Vonk.

Jos Versteeg van Theodoor Gilissen denkt dat de kwestie een incident is, dat
wel weer wegzakt. ,,Het is nog de vraag of ze claims zullen krijgen. En als
dat zo is, is het waarschijnlijk maar een klein bedrag voor een groot
bedrijf als KPN.''

Geen grote financiële gevolgen
Op korte termijn verwacht Vonk ook geen grote financiële gevolgen. Op langere
termijn, zouden klanten kunnen overwegen hun contract met KPN niet te
verlengen. ,,Maar mensen vergeten dit soort dingen ook weer snel.''

Klantgegevens van KPN-klanten, die op internet werden gezet, lijken afkomstig
uit de database van de webwinkel Baby-Dump.nl en niet van KPN.

Maandag om 9.42 uur noteerde het aandeel 0,8 procent hoger op 7,82 euro. De
AEX won rond het zelfde tijdstip ook 0,8 procent.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl